Próchno

Zbudowana dla Polski w 1949 roku przez szwedzką Stocznię Djupviks Batvarv jako kuter ratowniczy „Szkwał”. Do 1975 roku jednostka użytkowana była przez Polskie Ratownictwo Okrętowe, a po wycofaniu ze służby została przekazana ZHP i w 1983 roku przebudowany na jacht „Zjawa IV”.

Numer rejestracyjny: POL 11
Port Macierzysty: Gdynia
Armator: Centrum Wychowania Morskiego ZHP w Gdyni

DANE TECHNICZNE JACHTU
Długość: 18,7 m
Szerokość: 5,64 m
Zanurzenie: 2,0 m
Liczba masztów: 2
Typ ożaglowania: kecz bermudzki
Powierzchnia pomiarowa ożaglowania: 162 m²
Kadłub: drewno
Załoga: 15 osób

s/y Zjawa IV

ZJAWA IV jest czwartym z kolei jachtem o tej nazwie. „Zjawy” I, II i III to kolejne jednostki, na których w dwudziestoleciu międzywojennym realizował swoje marzenia o opłynięciu świata Władysław Wagner.
Obecny jacht zbudowany został jako jednostka ratownicza w Szwecji w 1949 r. i jako „Szkwał”, wraz z bliźniaczym „Sztormem” wszedł do służby ratowniczej pod polską banderą. Po ukończeniu służby został przekazany ZHP i w 1983 roku został przebudowany na jacht „Zjawa IV”.
Zjawa jest jachtem bardzo mocnym i dzielnym – w swej historii opłynęła Przylądek Horn (III Nagroda Honorowa „Rejs Roku 2004”), była na Antarktydzie, odbyła rejsy wokół Ameryki Północnej i Południowej, Grenlandii, Spitsbergenu i Kanady – docierając pierwszy raz w historii żeglarstwa do Ziemi Baffina, Zatoki Hudsona, aż po Churchill.
8 lipca 2012 – 80. rocznicę rozpoczęcia pierwszego polskiego rejsu dookoła świata przez Władysława Wagnera – Zjawa IV uczciła wychodząc w rejs „Podług Słońca i Gwiazd” czyli etapowy rejs harcerski wokół Bałtyku, prowadzący do Great Yarmouth w Wielkiej Brytanii, gdzie Władysław Wagner zakończył swoją wokółziemską pętlę. Powrót Zjawy IV z Great Yarmouth do Gdyni to symboliczne dokończenie słynnego rejsu Wagnera.

(za stroną Centrum Wychowania Morskiego ZHP w Gdyni)